ISO 26000
ISO 26000
IMPLEMENTÁCIA | PRÍPRAVA NA CERTIFIKÁCIU | PORADENSTVO
Norma ISO 26000 patrí do skupiny ISO noriem a bola vypracovaná skupinou vytvorenou technickým riadiacim výborom (Technical Management Board) ISO pre spoločensky zodpovedné podnikanie na základe spolupráce viacerých zainteresovaných strán vrátane odborníkov z viac ako 90 krajín a 40 medzinárodných organizácií.
Norma ISO 26000 poskytuje usmernenie pre všetky typy organizácií, bez ohľadu na ich veľkosť alebo sídlo.
Popis
Táto medzinárodná norma poskytuje usmernenie vo vzťahu k základným princípom a zapojeniu zainteresovaných strán, zahŕňa hlavné oblasti a problémy týkajúce sa spoločenskej zodpovednosti a spôsoby, akými možno implementovať spoločenskú zodpovednosť v rámci organizácie. Norma sa dá aplikovať na všetky typy organizácií bez ohľadu na ich veľkosť a lokalizáciu vrátane vládnych a mimovládnych organizácií, ako aj ziskových organizácií, pretože každá organizácia má vplyv na spoločnosť a prostredie. Je určená tým, ktorí sa ešte len otázkou spoločenskej zodpovednosti začínajú zaoberať ale aj pre tých, ktorí majú s jej uplatňovaním viac skúseností. Táto norma nie je určená na použitie vo vládnych organizáciách pri uplatňovaní ich výkonnej, legislatívnej a právnej moci. Avšak implementácia požiadaviek normy v organizácií je vhodným doplnkom pre požiadavky medzinárodne uznávaných štandardov spoločenskej zodpovednosti ako SEDEX (SMETA), EcoVadis, GRI, atď. Norma ISO 2600 prezentuje koncept spoločenskej zodpovednosti a najmä:Vhodnosť
Norma ISO 26000 poskytuje usmernenie pre všetky typy organizácií, bez ohľadu na ich veľkosť alebo sídlo. Je určená ako pomôcka pre organizácie v snahe prispieť k trvalo udržateľnému rozvoju ale podporiť všeobecné jej cieľom je podporiť porozumenie v oblasti spoločenskej zodpovednosti a taktiež doplniť ďalšie nástroje a iniciatívy v tejto oblasti. Odporúča aby organizácie pri postupe v súlade s požiadavkami normami brala do úvahy spoločenské, environmentálne, právne a organizačné rozdiely vrátane špecifických ekonomických podmienok v ktorých organizácia vykonáva svoje aktivity. Definícia spoločenskej zodpovednosti podľa normy ISO 26000 je nasledujúca: Spoločenská zodpovednosť je zodpovednosť organizácie za dopady jej rozhodnutí a aktivít na spoločnosť, životné prostredie a etické chovanie, ktoré prispieva k trvalo udržateľnému rozvoju, zdraviu a blahu spoločnosti, berie do úvahy očakávania zainteresovaných strán, je v súlade s aplikovateľnou legislatívou a medzinárodnými štandardami správania a je integrovaná v rámci celej organizácie a uplatňovaná vo všetkých vzťahoch. ISO 26000 nie je normou v oblasti systému manažérska a ani nie je vhodná na účely certifikácie či ako právny alebo zmluvný dokument. Rovnako tak nie je určená ako podklad pre právne úkony, reklamácie, obhajoby a iné nároky v rámci medzinárodných, vnútroštátnych či iných konaniach.Implementácia - potrebný čas
Doba implementácie systému riadenia v spoločnosti je závislá od:Implementácia - fázy
Implementácia - fázy Proces implementácie manažérskych systémov má z pohľadu poradenskej spoločnosti tieto základné fázy:Prínosy
Prínosy implementácie ISO 26000:2011ISO 26000 a princípy spoločenskej zodpovednosti firiem
Spoločenská zodpovednosť v sebe zahŕňa 7 základných princípov, medzi ktoré patrí:
- Zodpovednosť – organizácia by mala niesť zodpovednosť za svoj vplyv na spoločnosť, hospodárstvo a životné prostredie ako aj kroky prijaté s cieľom zabrániť neopakovaniu neúmyselnému alebo neočakávanému negatívneho vplyvu. Princíp zodpovednosti je legislatívne podporený prijatím zákona č. 91/2016 Z.z. o Trestnej zodpovednosti právnických osôb, z čoho vyplývajú finančné a existenčné postihy priamo právnických osôb za porušenie ich legislatívnych požiadaviek.
- Transparentnosť – rozhodnutia a aktivity organizácie, ktoré majú vplyv na spoločnosť a životné prostredie transparentné. Organizácia by mala postupovať transparentne vo vzťahu k:
- Účelu, charakteru a miestu realizácie jej aktivít.
- Identifikácií rozhodujúcich záujmov v činnosti organizácie.
- Spôsobu akým sa prijímajú implementujú a hodnotia jej rozhodnutia vrátane definícií úloh, povinností a zodpovedností a právomocí pre rôzne funkcie v organizácií.
- Normám a kritériám na základe, ktorých organizácia hodnotí vlastné kroky týkajúce sa spoločenskej zodpovednosti.
- Vlastnému konaniu vo vzťahu k príslušným a dôležitým otázkam spoločenskej zodpovednosti.
- Zdrojom, objemu a použitiu jej zdrojov.
- Známemu a pravdepodobnému vplyvu jej rozhodnutí a aktivít na spoločenskú zodpovednosť, spoločnosť, hospodárstvo a životné prostredie.
- Príslušným zainteresovaným stranám, kritériám a postupom použitým na identifikáciu, výber a zapojenie.
- Etické správanie – organizácia by sa mala správať eticky a toto správanie má byť založené na hodnotách ako čestnosť, korektnosť a integrita. Etický princípy sú úzko previazané s požiadavkami normy ISO 37001:2016 Systému manažérstva proti korupcii, pokiaľ ho má spoločnosť implementovaný. V rámci etického presadzovania etického správania má organizácia:
- Identifikovať a stanoviť svoje kľúčové hodnoty a princípy.
- Identifikovať, prijať a používať normy etického správania, ktoré zodpovedajú cieľom a aktivitám organizácie a sú v súlade s princípmi tejto normy.
- Podporovať a presadzovať dodržiavanie svojich noriem etického správania.
- Predchádzať konfliktom záujmov organizácií, ktoré by mohli viesť k neetickému správaniu alebo tieto konflikty riešiť.
- Vytvoriť a zachovávať mechanizmus, ktorý umožňuje nahlásiť neetické správanie bez strachu z postihu a pod. Tento princíp je podporený zákonnou požiadavkou implementácie Smernice na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti podľa zákona č. 54/2019 Z.z.
- Rešpektovanie záujmov zainteresovaných strán – organizácia ma rešpektovať a zohľadňovať záujmy zainteresovaných strán a následne na ne reagovať.
Organizácia má povinnosť:
- Identifikovať zainteresované strany.
- Zohľadňovať záujmy ako aj zákonné práva zainteresovaných strán a reagovať na vyjadrené obavy.
- Akceptovať, že niektoré zainteresované strany môžu výrazne ovplyvniť aktivity organizácie.
- Identifikovať a brať do úvahy schopnosť zainteresovaných strán nadviazať kontakt a spolupracovať s organizáciou a ovplyvňovať ju.
- Akceptovať vzťahy medzi záujmami zainteresovaných strán a širšími očakávaniami spoločnosti, ako aj charakter vzťahu zainteresovaných strán a organizácie.
- Princíp rešpektovania pravidla zákonnosti – podstatou je aby organizácia akceptovala povinné rešpektovanie právneho štátu. Pod právnym štátom rozumieme nadradenosť práva a predovšetkým myšlienku, že žiadny jednotlivec a ani organizácia nestoja nad zákonom a vláda je rovnako podriadená zákonu. V rámci tohto princípu má organizácia:
- Postupovať v súlade s požiadavkami, ktoré vyplývajú zo zákona v rámci každej jurisdikcie v rámci ktorej organizácia pôsobí. Dokonca i vtedy, ak nie sú dané zákony a nariadenia dostatočne presadzované.
- Zabezpečiť súlad svojich vzťahov a aktivít so zamýšľaným a príslušným právnym rámcom.
- Zabezpečiť vlastnú informovanosť o všetkých povinnostiach vyplývajúcich zo zákona.
- Pravidelne hodnotiť súlad svojho postupu s príslušnými zákonmi a nariadeniami.
- Princíp rešpektovania medzinárodných noriem štandardov - podstatou princípu je, že organizácia má rešpektovať medzinárodné normy správania pri súčasnou dodržiavaní princípu rešpektovania právneho štátu.
- Princíp rešpektovania ľudských práv – organizácia má rešpektovať ľudské práva a uznať ich dôležitosť a všeobecnosť. Organizácia musí:
- Rešpektovať a presadzovať práva stanovené v Medzinárodnej charte ľudských práv a rešpektovať ich všeobecnosť.
- V situáciách, v ktorých nie sú ľudské práva chránené, prijať kroky zamerané na rešpektovanie ľudských práv a vyhnúť sa zneužívaniu takýchto situácií.
- V situáciách, v ktorých zákon alebo jeho uplatňovanie neposkytuje primeranú ochranu ľudských práv, dodržiavať princíp rešpektovania medzinárodných noriem správania.
V rámci požiadaviek normy ISO 26000 organizácia musí mať identifikované a definované kľúčové oblasti spoločenskej zodpovednosti:
- Správa a vedenie organizácie.
- Ľudské práva.
- Personálne manažérstvo a pracovné vzťahy.
- Životné prostredie
- Korektné správanie organizácie.
- Spotrebiteľské záväzky.
- Občianska angažovanosť a rozvoj komunity.
Usmernenie k integrácií spoločenskej zodpovednosti do činností organizácie podľa požiadaviek normy ISO 26000
Pri implementácií spoločenskej zodpovednosti do činnosti organizácie je vhodné, ak si organizácia stanovila nasledovné vstupné hodnoty:
- Typ a veľkosť organizácie a účel a charakter jej činnosti.
- Miesta kde organizácia pôsobí.
- Všetky organizácie o pôsobení organizácie v oblasti spoločenskej zodpovednosti v minulosti.
- Charakteristiky pracovnej sily alebo zamestnancov vrátane zmluvných pracovníkov.
- Odvetvové organizácie, v ktorých je organizácia členom.
- Úlohy, vízie, hodnoty, princípy a kódexy správania.
- Záujmy interných ako aj externých zainteresované strany, ktoré sa týkajú spoločenskej zodpovednosti.
- Štruktúra a charakter rozhodovania v organizácii.
- Hodnotový reťazec organizácie.
Radi vám pomôžeme
Súvisiace články
Žiadne príspevky nezodpovedajú vašim kritériám.